...
Trwa rekrutacja na OBOZY LETNIE 2024SPRAWDŹ

Sportowa biegunka bez tajemnic – jak zapobiegać i startować?

23867-wodoodporny-czarny-naklejki-scienne-znak-do-wc-drzwi-lodowki-komputera-lazienka-decor-wall-decor-naklejki-scienne

Dzisiaj wyłączam tabu i piszę bez ogródek o problemie, który bardzo często pojawia się u młodych sportowców tuż przed zawodami, ważnym startem, czy meczem. Sportowa biegunka – to o niej dzisiaj mowa.

Układ pokarmowy podczas wysiłku powinien być wyciszony maksymalnie – zależy nam na tym, aby przyswajał efektywnie izotoniki/hipotoniki (stąd ważna jest odpowiednia osmolalność) oraz pokarm dostarczający energię. W momencie, gdy pojawia się tytułowa biegunka – coś nie działa… Ciśnienie osmotyczne w jelitach jest zbyt duże, jelita nie wchłaniają, funkcje przyswajania są upośledzone przez co “poślizg” – dosłownie – staje się naturalną sprawą. Przede wszystkim wpływ ma układ nerwowy i wpływ czynników stresowych.
To kolejny powód do tego, aby nie bagatelizować jak krytycznym czynnikiem wpływającym na stan fizyczny młodego zawodnika jest stres.

Jak możemy mu zatem pomóc?

Na 3-4 dni przed zawodami ograniczamy do minimum każde źródło dużej ilości błonnika nierozpuszczalnego, czyli naszych kochanych płatków owsianych, kaszy gryczanej (jaglana może zostać), pieczywa pełnoziarnistego na zakwasie, komosę ryżową, pełnoziarniste makarony i oczywiście otręby (je w ogóle najlepiej usunąć z diety). Może on podrażniać jelita. Redukujemy też niestety buraki (tak, buraki 🙁 ), szpinak i kapustne warzywa oraz brokuły. Ograniczamy, cóż, nadrobimy po starcie.

Skupiamy się na niskobłonnikowej diecie – niektórzy są w stanie trzymać błonnik nawet na poziomie około 10g/db – jest to super nisko, ale pomaga hamować poddenerwowaną perystaltykę.

Skład takiej diety:

  • banany, ryż biały, pieczywo pszenne (cóż, nie polecam dla osób wrażliwych, alergików i celiaków. Jeśli na co dzień jadasz pieczywo i czujesz się okej – to okej.), kasza jaglana, chudy drób, ryby, marchew gotowana, ziemniaki, jagody, ciemne kakao, gorzka czekolada.
  • żelki – oczywiście te słodzone sokiem owocowym, to świetny produkt na takie zawody! (choć nie u każdego jest to skuteczne – trzeba testować)
  • nie zapominamy przy tym o jedzeniu normalnej ilości kalorii i piciu wody!

Warto w tym okresie nie decydować się nagle na wielką zmianę diety a pozostać nadal przy prostych i znanych produktach. Kolejny raz zwracam uwagę na to, że nie musisz szukać egzotycznych rozwiązań. Bardzo często to co “normalne” jest dużo lepsze.

Pamiętaj: biegunka nie tylko jest uciążliwa, ale powoduje, że sportowiec traci znaczną ilość elektrolitów, które ograniczają jego możliwości wysiłkowe.

Koniecznie, pamiętaj o probiotykach! Dysbioza jelitowa jest również czynnikiem, który wpływa na zaburzenia pracy układu pokarmowego, w tym wchłaniania. Pamiętaj o probiotykach zawsze! Mogą one rozwiązać temat, wpływać będą także na odporność i zdrowie Twojego dziecka.

Gotowi? No to start :-)!

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Koszyk zamknij
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.