516 740 678kontakt@sportujemy.pl
Suplementacja witaminą D – rekomendacje dla dzieci i młodzieży

Suplementacja witaminą D – rekomendacje dla dzieci i młodzieży

Niedobór witaminy D jest powszechny w populacji polskiej, a postępująca zmiana trybu życia i niska podaż witaminy D w diecie pogłębiają ten problem. Konieczne jest wdrożenie i realizowanie zaleceń dotyczących profilaktyki i leczenia niedoborów witaminy D we wszystkich grupach wiekowych.
Najważniejsze zalecenia, o których należy wspomnieć to:
1. Suplementacja ma za zadanie osiągnięcie, a następnie utrzymanie stężenia optymalnego > 30-50 ng/ml 25(OH)D we krwi.
2. Zalecane jest przyjmowanie optymalnej dawki suplementu, odpowiedniej dla swojego wieku, masy ciała i ilości przyjmowanej witaminy D3 w diecie regularnie zamiast wysokich dawek raz na jakiś czas (chyba, że wymaga tego leczenie i zwiększanie dawek musi być prowadzone pod ścisłą kontrolą).
3. W przypadku niedoborów witaminy D3 potwierdzonych badaniem stężenia 25(OH)D w surowicy krwi lub innych odbiegających od normy przypadków dawkę suplementu określa LEKARZ – nie należy samemu zwiększać dawek suplementu, gdyż możliwe jest przedawkowanie witaminy, co wiąże się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.
4. Dobór suplementacji powinien nastąpić po uprzednim sprawdzeniu stężenia 25(OH)D w surowicy krwi.
5. Nie ma żadnych wskazań do tego aby suplementować witaminę D3 razem z witaminą K2, chyba że będą przyjmowane dużo wyższe dawki.
Zalecenia suplementacji witaminą D:
  • DZIECI (1 – 10 LAT)
U dzieci zdrowych przebywających na słońcu z odkrytymi przedramionami i podudziami przez co najmniej 15 minut w godzinach od 10.00 do 15.00 bez kremów z filtrem w okresie od maja do września suplementacja nie jest konieczna, choć wciąż zalecana i bezpieczna.
Jeżeli powyższe warunki nie są spełnione, zalecana jest suplementacja w dawce 600–1000 IU/dobę, w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie, przez cały rok.
  • MŁODZIEŻ (11–18 LAT)
U zdrowych nastolatków przebywających na słońcu z odkrytymi przedramionami i podudziami przez co najmniej 15 minut w godzinach od 10.00 do 15.00 bez kremów z filtrem w okresie od maja do września suplementacja nie jest konieczna, choć wciąż zalecana i bezpieczna.
Jeżeli powyższe warunki nie są spełnione, zalecana jest suplementacja w dawce 800–2000 IU/dobę, w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie, przez cały rok.
  • Szczególną grupę ryzyka stanowią dzieci i młodzież z otyłością, które wymagają podwojonej dawki witaminy D względem dawki rekomendowanej rówieśnikom o prawidłowej masie ciała. Zaznaczam, że suplementacja powinna być prowadzona pod kontrolą.
Drugim źródłem witaminy D dla człowieka jest dieta, ale w warunkach naturalnych jest ona źródłem znacznie mniej efektywnym, w porównaniu do syntezy w skórze – pokrywa maksymalnie do 20% dziennego zapotrzebowania. Witamina D występuje w dwóch formach. Witamina D pochodzenia zwierzęcego to cholekalcyferol (witamina D3), a pochodzenia roślinnego i z grzybów to ergokalcyferol (witamina D2). Naturalnym źródłem witaminy D są głównie ryby, takie jak węgorz, łosoś dziki, śledź, w znacznie mniejszym stopniu żółtko jaja, ser żółty, mleko, niektóre grzyby. Badania składu diety w różnych populacjach wykazały, że w przypadku braku zapewnienia dodatkowego źródła, jakim jest synteza skórna, nawet urozmaicona dieta nie może być traktowana jako źródło w pełni pokrywające dzienne zapotrzebowanie na witaminę D, dlatego tak istotną rolę odgrywa jej odpowiednia suplementacja.
Źródło:
ZASADY SUPLEMENTACJI I LECZENIA WITAMINĄ D
– NOWELIZACJA 2018 r.
VITAMIN D SUPPLEMENTATION GUIDELINES FOR POLAND – A 2018 UPDATE

Dodaj komentarz

Close Menu